Oda Başkanı Ali Ekber Çakar, 13 Mayıs 2017 tarihinde,
Muğla’dan Marmaris yönüne giderken, 24 vatandaşımızın hayatını kaybettiği kaza
ile ilgili basın açıklaması yaptı.
Bilindiği üzere 13 Mayıs 2017 tarihinde, Muğla`dan Marmaris yönüne
giderken, 24 vatandaşımızın hayatını kaybettiği ve ağır yaralıların olduğu bir
trafik kazası meydana geldi. Bu elim kazada yaşamını yitiren vatandaşlarımızın
yakınlarının acısını paylaşıyor, yaralılara acil şifalar diliyoruz.
Konuya ilişkin edinilen ilk bilgilere göre, 03 FR 247 plakalı 2003 model
midibüsün frenlerinin tutmaması sonucu sürücünün direksiyon hâkimiyetini
yitirmesinin kazaya neden olduğu belirtilmektedir. Ancak bir kazanın
oluşabilmesi için sürücü kusuru dâhil birden fazla etkenin bir araya gelmesi
gerekmektedir. Nihayetinde bu olayda olduğu gibi, 2014 yılında alınan D sınıfı
sürücü belgesine sahip sürücünün uzun yol tecrübesinin olmaması, bilinçsiz araç
kullanımı, araç frenlerinin bakımlı olmaması ve eşdeğer yedek parça
kullanılmaması gibi etkenler bu tür acı kazalara davetiye çıkarmaktadır.
Ülkemizde 2016 yılında yaşanan trafik kazalarından dolayı 3 bin 493`ü
olay yerinde olmak üzere toplam 7 bin 300 kişi hayatını kaybetmiştir. Bu durum,
AB ortalamasının (50 kişi/milyon nüfus) yaklaşık iki katıdır.
Hâlbuki 31 Temmuz 2012 tarihinde Resmi Gazete`de yayımlanan "Trafik
Güvenliği Stratejik Eylem Planı"nda, 2020 yılı için, 2010 yılında trafik
kazası nedeniyle hayatını kaybedenlerin sayısının yarısına indirilmesi
hedeflenmiştir. (2010 yılında olay yerinde hayatını kaybedenlerin sayısı 4 bin
45 kişidir.)
Belirli periyotlarla yapılan araç muayeneleri; basit, ucuz ve pratik
muayenelerdir. Bugün AB ülkelerinin birçoğunda, örneğin Almanya`da otobüsler
yılda 3 defa, kamyonlar yılda bir defa olmak üzere, Araç Muayene Periyodunun
dışında ve eğitilerek belgelendirilmiş makina mühendisleri (filo mühendisleri)
tarafından ara denetime tabi tutulmaktadır.
Ülkemizde de bu uygulamayı hayata geçiremediğimiz müddetçe, ne yazık ki
kazalara "kader" demeye devam edilecek ve yaşamını yitirenlerin
sayıları hep fazla olacaktır. Bu noktada, bu tür kazaların önlenmesi için,
başta ilgililer olmak üzere herkesi kaderciliğe sığınmaya değil, aklın ve
bilimin kurallarını uygulamaya çağırıyoruz. Bu çerçevede yeni bir mevzuat
düzenlemesi yapılmalı; ticari araçların periyodik bakım, enerji tasarrufu,
sürücü eğitimi, güvenli bakım ve parça kullanımı gibi konularda MMO tarafından
eğitilerek sertifika almış "Araç Teknik Denetim Mühendisleri"ne
denetim yetkisi verilmeli ve ticari araçlar iki muayene arasında en az üç kez
özel bir denetimden geçirilmelidir.
Ali Ekber Çakar