TMMOB Eğitim Sempozyumu'nda, Sempozyum Yürütme Kurulu
tarafından hazırlanarak sunuşu gerçekleştirilen Türkiye'de Mühendislik Mimarlık
Şehir Planlama Eğitiminin Tarihsel Gelişimi ve Mevcut Durum Analizi,
kitaplaştırılarak yayımlandı.
Türkiye’de Mühendislik Mimarlık Şehir Planlama Eğitiminin
Tarihsel Gelişimi Ve Mevcut Durum Analizi
SUNUŞ
Ülkemizde, eğitimin köklü, yapısal ve politik sorunları olduğu
tespiti hem Birliğimiz tarafından, hem de eğitim emekçileri tarafından
yapılmakta, çocuklarımızın aydınlık geleceğini şekillendiren eğitim
kurumlarının niteliği ve gelişimi hepimizi kaygılandırmaktadır.
Üniversitelerde öğrencilerin ve genç meslektaş adaylarımızın
aldığı eğitimin niteliğinin giderek azalmasını dehşetle takip ediyoruz.
Ülkemizde üniversite sayısı, bu raporu hazırlayan değerli arkadaşlarımızın
tabiri ile “Borsa gibidir”. Günaşırı açılan yeni üniversiteler, kapatılan veya
bölünen üniversiteler tüm öğrencileri etkilediği kadar bizleri ve
mesleklerimizin geleceğini de olumsuz olarak etkiliyor. Mesleki ve teknik
bilginin üretildiği bölümlerdeki nitelik kaybı ise gözler önündedir. Meslek
mensuplarımızın alacakları eğitimin kalitesi, ülkemizde yapılan meslek
faaliyetlerinin temelini oluşturduğunu ve ülkemizin çıkarlarına olumsuz değer
getirdiğini unutmayalım.
Sanayide, kentleşmede ve tarımda kalkınmadan, bilimin ve
teknik bilginin kamu çıkarları için kullanılmasından yana olan Türk Mühendis ve
Mimar Odaları Birliği, bilimin ve bilginin üretildiği yer olan üniversitelerin
ve teknik eğitimin verildiği mühendislik, mimarlık ve şehir planlama
bölümlerinin durumunu yakından takip etmektedir.
Mesleki, teknik ve politik takiple oluşturulan bu analiz ile
ülkemizdeki teknik eğitimin mevcut durumunu ve tarihsel seyrini, teknolojik ve
politik gelişimlerin eğitime etkilerini, üniversite ve kontenjan sayılarındaki
değişimin sebep olduğu yıkımı, akademik personelin sayı ve nitelik sorunları,
derslik ve laboratuvar gibi fiziksel altyapı sorunları, staj sorunu, lisansüstü
eğitimin sorunları, dünyada yaşanılan yenilikler ve yaklaşımlar göz önüne
çıkarmak ve tartışmak için hazırlanmıştır.
Ayrıca bu raporla yüksek öğrenimde ar-ge faaliyetleri için
üniversitelere ulusal gelirden ayrılan kaynak sorunu, üniversitelerde özerklik
sorunu, öğretim elemanlarının ifade özgürlüğü ve karar süreçlerine katılım sorunları, akademik
yönetici atama sorunları, yeni üniversite açılması için gerekli asgari
koşulların yetersizliği ile mezuniyet sonrasında denklik ve yeterlilik
sorunları, iş bulma sorunu, meslek içi ve yaşam boyu eğitim ve benzeri
konularda TMMOB katılımcı ortamlarda oluşturduğu görüşleri kamuoyu ile
paylaşılmakta, sorunlara çözüm önerileri aranmaktadır.
Bu analiz, TMMOB Eğitim Sempozyumu kapsamında geçmişten
günümüze mevcut durum analizini yapmayı ve özellikle son dönemde yaşananlara
karşı neler yapılması gerektiğini ortaya koymak amacıyla hazırlanmıştır. Bu
çalışma ile teknik eğitimin seyrine ve geleceğine bir ışık tutabilmeyi umut
ediyoruz…
Elinizdeki analiz, TMMOB Mühendislik Mimarlık ve Şehir
Plancılığı Eğitimi Sempozyumu kapsamında, değerli meslektaşlarımız Baki Remzi
Suiçmez ve İsmail Küçük sekreteryalığında Eğitim Sempozyumu Yürütme Kurulu
tarafından özenle hazırlanmıştır. Bu çalışmada emeği geçen tüm arkadaşlarımıza,
TMMOB Eğitim Sempozyumu Yürütme Kurulu ve Sekreteryasına sonsuz
teşekkürlerimizi sunarız.
Emin Koramaz
TMMOB Yönetim Kurulu Başkanı
İÇİNDEKİLER
Sunuş 9
GİRİŞ 11
KAVRAMLAR, TANIMLAR, UNVANLAR 15
Meslek Kavramları 17
Meslek Tanımları 18
Meslek Unvanların Alınması ve Korunması 19
TMMOB ve Odalarına Üyelik ve Yeni Unvanlar Sorunu 20
ÜNİVERSİTELERDE MÜHENDİSLİK, MİMARLIK, ŞEHİR PLANLAMA
EĞİTİMİ 23
Mühendislik Mimarlık Şehir Planlama Eğitiminin Tarihçesi 25
Türk Milli Eğitim Sisteminin Yapısı 34
Kuruluş Tarihlerine Göre Kurulan/Kapatılan/Adı Değişen
Üniversiteler 45
Yıllara Göre Karşılaştırmalı Mevcut Durum Analizi 67
Fakülte, Bölüm, Diploma, Unvan Karmaşası, 95
Tartışılacak YÖK Kararları, Teknoloji Fakülteleri ve Unvan
Sorunları 103
Üniversitelerdeki Çeşitlenme/Uzmanlaşma/Farklılaşma Süreci
(2016 +) 113
AR-GE ve Üniversiteler 114
MÜHENDİSLİK, MİMARLIK, ŞEHİR PLANLAMA EĞİTİMİ ve TMMOB 125
Geçmişten Günümüze TMMOB Örgütlenmesi 128
TMMOB Etkinlikleri, Eylemleri, Görüşleri 132
“Mühendislik-Mimarlık-Şehir Planlama Eğitimi” Kapsamındaki
TMMOB ve ODA Etkinlikleri 157
GATS Yükümlülükleri-AB Uyum Çalışmaları ve TMMOB 157
Mesleki Yeterlilikler, Karşılıklı Tanınması ve TMMOB 160
Akreditasyon ve TMMOB 161
TMMOB ve Öğrenci Üyelik 176
Staj Sorunu ve TMMOB 177
Yabancı Dilde Eğitim, Yayın ve TMMOB 180
Yabancı Mühendis Mimar Şehir Plancılar ve TMMOB 182
Engelliler ve TMMOB 189
Uzaktan Eğitim-Öğretim ve TMMOB 190
İstihdam Politikaları ve İşsizlik ve TMMOB 191
Meslek İçi Sürekli Eğitim ve TMMOB 198
SONUÇ ve ÖNERİLER 201
KAYNAKÇA 207
EKLER 211
https://www.tmmob.org.tr/sites/default/files/mevcut_durum_analizi.pdf