Yatağan Termik Santralinde 19 Temmuz 2018 tarihinde meydana
gelen kaza üzerine TMMOB'ye bağlı Elektrik, Kimya, Maden ve Makina Mühendisleri
Odaları ortak bir açıklama yaptı.
30.07.2018
Muğla’nın Yatağan ilçesindeki Yatağan Termik Santrali’nde kazanları besleyen kömür bant sisteminin çökmesi sonucu oluşan kazada 11 kişi yaralı olarak kurtarılırken göçük altında kalan 2 işçi yaşamını kaybetmiştir.
İSG’nin önemi ve yapılması gerekenler
Bu olay, işçi sağlığı ve iş güvenliğinin (İSG) önemini bir
kez daha ortaya koymuştur. Sorunların çözümü için düzenleyici mevzuatın varlığı
zorunlu bir önkoşuldur. Yasal metinler ne kadar nitelikli olsa da uygulamaya
nemelazımcılık egemen ise, karşı karşıya kaldığımız sorunlar çözülmez.
Sorunların çözümü için, önce sorun ve nedenleri doğru tanımlanmalı, sonra
sorunu ötelemek veya gizlemek için değil bütünüyle ortadan kaldırmak için
yapılması gerekenler belirlenmeli, belirlenen önlemler eksiksiz uygulanmalı ve
uygulamaların doğru yapılıp yapılmadığı denetlenmelidir.
Tarım, maden, inşaat, enerji, imalat sanayi vb. bütün
sektörlerde kullanılan makina ve ekipmanların normal bakım ve onarımı düzenli
olarak yapılmalı, bakım ve onarımın düzgün yapıldığı, makina ve ekipmanların
çalışanlar için bir risk oluşturup-oluşturmadığı periyodik bakımlarla kontrol
edilmelidir.
Kazaların teknik nedenleri ve önlemleri
Yatağan Termik Santralında madenlerde çıkarılan kömürün
santral sahasına taşınması için kullanılan kömür nakil sisteminin göçmesi ile
sonuçlanan kaza, alınması gereken önlemleri ve yapılması gereken çalışmalara
bir kez daha işaret etmiştir.
Her kazanın teknik bir nedeni vardır, bu kazanın da olası
teknik nedenleri vardır. Ortam ve iklim şartlarının hızlandırıcı etkisiyle
korozyon, metal yorgunluğu, mekanik arızalar gibi sebeplerle konveyör
sisteminin çalışma kapasitesinde düşme ve aynı hatta daha fazla yük ile
çalıştırılmaya devam edilmesi kazaya neden olmuş olabilir. Konveyör sisteminin
taşıyıcı kolonları, oluşan korozyon ve metal yorgunluğu nedeniyle konveyör
sistemini ve taşınan kömürün yükü taşıyamaz hale gelerek çökmelere neden olmuş
olabilir. Kaynaklı veya perçinli birleştirmelerde oluşan çatlaklar, yapılan
iyileştirme ve tamiratların yetersiz olması veya yeterliliğinin tespit
edilmemiş olması da diğer bir sebeptir. Yapılan bilirkişilik incelemeleri ile
kazanın nedeni netleşecektir. Ancak iş kazalarının/cinayetlerinin ortak nedeni,
sermaye ve devletin işçilerin canını önemsememesidir.
İşçi sağlığı ve güvenliği ile biraz ilgisi olan herkes bilir
ki bütün kazalar öngörülebilir. Her kaza yönetim sistemi kurulması, mühendislik
ve idari önlemlerin alınması ile önlenebilir. Kaza meydana gelmesi olasılığı da
göz önünde bulundurularak zarar azaltıcı önlemler alınır. Olumsuz durumlara
yönelik acil durum planlaması yapılır, kriz yönetimi sistemi kurulur.
Kazaların özelleştirme kaynaklı nedenleri
Ancak özelleştirme, taşeronlaşma, rodövans (kiralama) gibi
yanlış uygulamalarla kamu kurum ve kuruluşlarında uzun yıllar sonucu elde edilmiş
olan bilgi ve deneyim birikimi kaybedilmekte ve adeta bu tür iş kazalarına
çağrı yapılmaktadır. Özelleştirilecekleri gerekçesi ile kamu elindeyken de,
uzun zamandır bakım/onarım/yenileme çalışmaları aksamış olan termik santralları
devralan ve genellikle maden ve santral işletmeciliğinde yeterli bilgi ve
deneyim sahibi olmayan özel şirketler de, bir an önce ve her ne pahasına olursa
olsun üretimi arttırma tutkusu ve çalışanların hayatına mal olma pahasına da
olsa İSG kurallarını dikkate almamakta, bakım/onarım/yenileme çalışmalarını
yapmamaktadır.
Yatağan Termik Santralında kömür taşıyıcı sistemde ve taşıma
kolonlarında gerekli onarım ve yenilemenin yapılmamış olması, yalnızca bilgi
yetersizliği ve tecrübesizlik olarak değerlendirilmemelidir. Teknik bilgiye
dayalı bakım ve denetim mekanizmalarının olmadığı bir sistemde bu kazalar
artarak devam edecektir.
İSG Yasası’nın sorunlu yönleri
İş kazaları sonucu toplu ölümlerin artması nedeniyle 2012
yılında çıkarılan 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Yasası ile iş güvenliği
uzmanlığı, hekimliği ve diğer sağlık personeline ilişkin yönetmeliklerin
defalarca değiştirilmesine rağmen kazalar ve iş cinayetleri artarak devam
etmektedir. SGK verileri de bu yöndedir.
Bilindiği üzere, İş Sağlığı ve Güvenliği Yasası, İSG
konusunu işverenden çok uzmanlara ve hekimlere yüklemiştir. Ayrıca yasa
yayımlandığından bu yana iş güvenliği uzmanı, işyeri hekimi ve diğer sağlık
personelinin işyerlerine verecekleri hizmet süresi sürekli olarak
azaltılmıştır. Zira amaç, uzman, hekim ve diğer sağlık personelinin işyerlerine
maliyetini azaltmaktır. Bu personelin ayda 8 dakika, 12 dakika, 16 dakika gibi
çok kısa sürelerle görev yaptığı işyerlerinde iş kazaları ve meslek
hastalıklarının azalmasını beklemek mümkün değildir.
Yasa ile işyeri hekimi, mühendis, teknik eleman, hemşire ve
diğer sağlık personeline verilecek eğitim hizmetleri, dışarıdan satın alma
yoluyla ticari danışmanlık hizmetlerine dönüştürülmüştür. İş güvenliği
mühendisliği ile teknisyenlik, “iş güvenliği uzmanlığı” altında bir
tutulmuştur. Uzmanlar yanlarında ücretli olarak çalıştıkları işverene bağımlı
kılınmış; iş kazalarında işverenlerin sorumluluğu ortadan kaldırılmıştır.
Yasadan sonra, yüzlerce eğitim kurumu ve iki binin üzerinde Ortak Sağlık ve
Güvenlik Birimi (OSGB) kurulmuş, fakat yapılan düzenlemeler sonucu bunlar
kapanmaya başlamış, ülkemiz “eğitim kurumu” ve OSGB çöplüğüne dönüşmüştür.
Önerilerimiz
Sendikaların ve meslek örgütlerinin görüşleri alınmadan
yapılan düzenlemeler iş kazalarını azaltmamakta, tersine hatalı ve eksik
düzenlemeler iş kazalarının artmasına neden olmaktadır. Tüm çalışanların işçi
sağlığı ve güvenliği için, evlere, ocaklara ateşler düşmemesi için; başta
Çalışma, Sosyal Hizmetler ve Aile Bakanlığı ve Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığı olmak üzere tüm kamu yönetimini, aşağıdaki önerilerimize kulak
vermeye, dinlemeye, anlamaya ve bir an önce uygulamaya çağırıyoruz.
Bakanlıklar ve ilgili tüm kamu kurumları, kamusal denetim
yükümlülüklerini yerine getirmelidir. TMMOB’ye bağlı Meslek Odaları olarak bu
konudaki çalışmalara katkı koymaya, destek vermeye hazır olduğumuzu önemle
belirtmek isteriz.
Yatağan santralında çöken konveyör sisteminin, periyodik
kontrollerinin yapılması zorunlu ekipmanlar arasında bulunmadığı unutulmamalı,
periyodik kontrollerinin yapılması zorunlu olan makina ekipman listesi
genişletilmeli, tarım, maden, inşaat, enerji, imalat sanayi vb. bütün
sektörlerde kullanılan makina ve ekipmanlarının düzenli periyodik
kontrollerinin yapılması mevzuata eklenmelidir.
İSG hizmetlerinin “piyasa koşullarında” verilmesi anlayışı
dışlanmalı; toplum çıkarı, kamu hizmeti, kamu denetimi anlayışı hâkim
olmalıdır.
Örgütlenme, toplu sözleşme ve grev hakkının önündeki tüm
engeller kaldırılmalı; esnek, güvencesiz, taşeron çalışma biçimleri
yasaklanmalıdır.
İSG ile ilgili düzenleme ve uygulamalar, ayrımsız,
kısıtlamasız bütün işyerlerini ve her statüdeki tüm çalışanları kapsamalıdır.
Düzenlemeler “işçi sağlığı ve iş güvenliğinin sağlanmasının öncelikle işverenin
görevi olduğu” ilkesinden hareketle yapılmalıdır.
İşyerinde tutulan bakım-kontrol raporlarının İSG Kurulu
tarafından takibinin yapılması sağlanmalıdır.
Bakanlık eliyle işletmeler için hazırlanan risk
değerlendirme raporlarında belirtilen eksikliklerin yerine getirilip
getirilmediği kontrol edilmeli, giderilmesi yönünde çalışmalar yapılmalıdır.
İşyerlerinin denetimi sayıca artırılmalı, idari yaptırımlar
ve para cezası da artırılmalı ve mutlaka uygulanmalıdır.
Çalışan temsilcilerinin işyerlerinin büyüklüğüne göre
belirlenecek süre ile işyerinin bütününde her gün gözlem yapması ve rapor etme
olanağı yaratılmalı ve iş güvenceleri olmalıdır.
TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI
TMMOB KİMYA MÜHENDİSLERİ ODASI
TMMOB MADEN MÜHENDİSLERİ ODASI
TMMOB MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI