Mızrak Çuvala Sığamaz Durumdadır
Elektrik ve Doğalgaz Zamlarını Yenileri İzleyecektir
Elektrik ve doğal gaz satış fiyatlarında 1 Ağustos tarihinden itibaren
geçerli olmak üzere tüm tüketici gruplarını etkileyen artışlarla ilgili olarak,
Odamızın Enerji Çalışma Grubu tarafından yapılan ve 13.08.2018 tarihinde
kamuoyuna açıkladığımız Elektrik ve Doğal Gaz Fiyatlarına Yapılan Son
Zamların Analizi başlıklı kapsamlı çalışmada, konutlardan sanayiye
bütün toplumu etkileyen zamların neden 1 Ağustos’ta uygulandığını,
geciktirilip-geciktirilmediğini, gerekçelerini, olası sonuçlarını, fiyatlarının
belirlenmesine yönelik düzenlemelerin durumunu irdelemiştik.
Zamların 1
Ağustos’ta yürürlüğe konulmasının nedeni
Açıklama ve Raporda; 2017 yılındaki Anayasa Değişikliği Referandumu ve 2018
yılındaki Cumhurbaşkanlığı ve Milletvekili Genel Seçimlerini öngörerek zamların
yaratacağı tepkilerden çekinen siyasi iktidarın elektrik perakende satış
tarifelerini, 2018’de yapılan küçük oranlı zamlar haricinde genellikle sabit
tuttuğunu ve 24 Haziran 2018 seçimlerinden sonra büyük oranda zam yapıldığı
söylenmişti.
Doğal gazda da benzer bir durumun söz konusu olduğuna, 2018’de elektrik
üretimi için satılan doğal gazın fiyatlarında yapılan artış dışında, fiyat
artışlarının esas olarak 24 Haziran seçimleri sonrasında yürürlüğe konulduğuna
işaret edilmişti.
Açıklama ve Raporda, özellikle ithal kaynaklara bağımlı elektrik üretimi
nedeniyle 1 Ağustos’ta yapılan zamları yenilerinin izleyeceği de belirtilmişti.
Elektrikte 1 Ağustos’ta yapılan zamların 30 Eylül 2018’e kadar geçerli
olması beklenirken,1 Eylülde yürürlüğe giren zamlı yeni tarifeye göre tüketici
gruplarına uygulanan tarifelerin (vergi ve fonlar dahil olmak üzere), bir
önceki döneme ve 2017 yılı 4. Çeyrek Dönemine göre yüzde artış oranları
şöyledir:
Tablo 1: 2018 Elektrik Fiyat Artış Oranları
Tüketici Grubu |
Bir Önceki Döneme (Ağustos Ayına) Göre (%) |
2017 Yılı 4. Çeyreğine (Yılbaşına) Göre (%) |
Mesken |
9,0 |
33,0 |
Ticarethane |
14,0 |
45,2 |
Sanayi (Alçak Gerilim) |
14,1 |
44,6 |
Sanayi (Orta Gerilim) |
14,1 |
45,5 |
Tarımsal Sulama |
14,0 |
45,2 |
Yılın ilk dokuz aylık döneminde, tablo verileri yıl başından bugüne
fiyatların % 33,00-45,5 oranında arttığını göstermektedir.
Tüketici gruplarına göre (vergi ve fonlar hariç olmak üzere) 2017 yılı ile
2018 yılının dokuz aylık dönemine ait elektrik birim satış fiyatları aşağıda
Tablo 2’de verilmiştir.
Tablo 2: Elektrik Satış Fiyatları (Vergi ve Fonlar Hariç)
Tarife Dönemi |
Tüketici Gruplarına Göre Birim Satış Fiyatı |
|
|||||
Ticarethane (AG) |
Mesken |
Sanayi |
Sanayi |
TETAŞ TOPTAN |
|
||
2017 |
01-02-03 |
33,4763 |
33,1835 |
29,0698 |
26,0174 |
16,2000 |
|
04-05-06 |
33,4763 |
33,1835 |
29,0698 |
26,0174 |
16,0000 |
|
|
07-08-09 |
33,4763 |
33,1835 |
29,0698 |
26,0174 |
15,6500 |
|
|
10-11-12 |
33,4763 |
33,1835 |
29,0698 |
26,0174 |
15,1000 |
|
|
2018 |
01-02-03 |
36,4572 |
36,1371 |
31,6360 |
28,3090 |
18,0080 |
|
04-05-06-07 |
37,3768 |
37,1251 |
32,3150 |
29,1012 |
14,1000 |
|
|
08 |
42,5597 |
40,4614 |
36,8336 |
33,1694 |
17,3610 |
|
|
09 |
48,3730 |
44,0119 |
41,9620 |
37,1287 |
17,3610 |
|
Doğal gaza 2018 içinde yapılan zam oranları ise aşağıda listelenmiştir.
Tablo 3: Doğal Gaz Fiyatlarına Yapılan Zamlar (2018)
Tüketici Grubu |
Yıl İçi Artışlar (2018) |
|
Toplam Artış (%) |
Mesken |
1 Ağustos % 9,1; Eylül % 9 |
|
18.83 |
Serbest Tüketici 1. Kademe Elektrik dışı |
1 Ağustos % 9,1; Eylül % 9 |
|
18.83 |
Serbest Tüketici 1. Kademe Elektrik |
1 Nisan % 9,7; 1 Ağustos % 49,5; 1 Eylül % 29,6 |
|
112,5 |
Serbest Tüketici 2. Kademe Elektrik dışı |
1 Nisan % 9,7; 1 Ağustos % 14,1; Eylül % 14 |
|
42,6 |
Serbest Tüketici 2. Kademe Elektrik |
1 Nisan % 9,7; 1 Ağustos % 49,5; 1 Eylül % 29,6 |
|
112,5 |
Sübvansiyonlar kimin için?
Ağustos ayında yapılan zamla, yalnız elektrik üretimi için kullanılan doğal
gazın fiyatı, döviz kurundaki artışa yaklaşabilmiştir. Ağustos 2018’e kadar
elektrik üretimi için temin edilen doğal gaz sübvanse edilmiştir. Başka bir
ifade ile doğal gazla elektrik üreten santrallara gaz, maliyet rakamlarının
altında verilmiş, yatırımcı özel şirketler kamu zararı pahasına
desteklenmiştir.
Elektrik üretimi için kullanılan doğal gaz için BOTAŞ’ın 01.08.2018
tarihinden itibaren uygulayacağı 270 dolar/1000 m3 ise, BOTAŞ’ın gaz
alım fiyatlarına yakındır. Elektrik üretimi için kullanılan doğal gazın satış
fiyatlarında yapılan artışlarla tamamen olmasa da, sübvansiyon büyük ölçüde
kaldırılmıştır.
Diğer tüketim grupları için BOTAŞ’ın Eylül 2018 cari satış fiyatları 140
USD/1000 m3 düzeyindedir ve bu fiyatlar da BOTAŞ’ın cari 270-370 USD/1000 m3 gaz alım
fiyatlarından çok düşüktür. Bu rakamlar, doğal gazda sanayi, ticarethane ve
konut tüketicileri için sübvansiyonun halen devam ettiğini göstermektedir. Kamu
tarafından sübvanse edildikleri halde, koro halinde zamların geri alınmasını
savunan sermaye kuruluşları, kamunun kendilerini daha çok sübvanse etmesini,
bunun bedelinin de ilave vergilerle emekçilerin sırtına yıkılmasını pervasızca
istemektedirler.
Kime destek verilmeli?
Kamusal destek yalnız dar ve sabit gelirlilere ve emekçilere sağlanmalıdır.
Öte yandan serbest tüketici olmayan konut tüketicilerinin durumu, BOTAŞ’ın satış fiyatlarında sağladığı desteğe rağmen; hiç de parlak değildir. Kentsel doğal gaz dağıtım şirketlerinin, serbest olmayan tüketiciler için BOTAŞ’tan 0,907251 TL/m3 fiyatla satın aldıkları gazın fiyatına; EPDK’nın analizine göre 2017 sonu ortalaması 0,1566TL /m3olan birim hizmet ve amortisman bedeli 0,0223 TL ÖTV ve % 18 KDV eklendiğinde, konut tüketicisinin 1 m3 gaz için ödeyeceği bedel 1,2817 TL’ye ulaşmaktadır. Kentsel doğal gaz dağıtım şirketlerine ödenen birim hizmet ve amortisman bedeli, kentlere göre değişiklik gösterdiği gibi yıl içinde enflasyon oranlarına göre de artmaktadır. GAZBİR verilerine göre 2017 sonunda en yüksek birim hizmet ve amortisman bedelinin 0,371893 TL olduğu dikkate alındığında konut tüketicilerinin 1 m3 doğal gaz için ödeyeceği bedel 1,54 TL’ye varabilecektir. EPDK’nın daha düşük (0,1566/m