TMMOB Makina Mühendisleri Odası
İstanbul Şube Yönetim Kurulu Sekreteri İbrahim Tataroğlu, 12 Eylül 2017
tarihinde İstanbul Bayrampaşa’da LPG’li bir aracın seyir halinde yanmasıyla ilgili
basın açıklaması yaptı.
BEDELLER ÖDENMEDEN, ÇOK GEÇ OLMADAN UYARIYORUZ:
İSTANBUL’DA LPG’li ARAÇLAR TEHLİKE SAÇIYOR!
Son dönemde sıklıkla
karşılaştığımız üzere 12 Eylül 2017 tarihinde LPG’li bir aracın seyir halindeyken
alev aldığı ve tamamen yandığı basında yer almıştır. Aracın LPG sızdırmazlık
kontrolünü sistemimizden bilgilerini kontrol ettiğimizde, son olarak 2012
yılında odamıza başvurarak sızdırmazlık raporu aldığı, sonrasında ise bir daha
sızdırmazlık raporu almaya gelmediği görülmüştür. Bilindiği üzere, 2011 yılının
sonlarında Ulaştırma Bakanlığı’nın yaptığı değişiklikler ile LPG sistemi tescil
edilmiş araçların genel muayene öncesinde sızdırmazlık raporu alma zorunluluğu
ortadan kaldırılmış, muayene istasyonlarında ağır kusurdan hafif kusura
dönüştürülmüştür.
Türkiye İstatistik Kurumu’nun
verilerine göre (TUİK) LPG’li otomobil sayısı 10 yılda yaklaşık 2,5 katına çıkarak, 1 milyon 826 bin 126'dan 4,5
milyona ulaşmıştır. Odamızın kayıtları incelendiğinde ise, LPG’li araç
sayısındaki artış ile orantılı olarak sızdırmazlık raporu verdiğimiz araç
sayısında da sürekli artış olmuş ve 2011 yılında 50 bin yeni montaj olmak üzere
132 bin araca sızdırmazlık raporu verilmiştir. Sızdırmazlık raporunun hafif
kusur olmasından sonra ise, rapor sayısı 2012 yılında 37 bin, 2013 ve takip
eden yıllarda ise 20 bin sayılarına gerilemiştir. Rakamlar açıkça
göstermektedir ki, zorunlu olmadıkça, rapor almaya gelen araç sayısı büyük
oranda azalmış, kamusal denetim sürecinde kontrol edilmeden trafikte seyahat eden
araç sayısında büyük artış olmuştur.
Bununla birlikte, 2017 yılı
haziran ayında, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından, 2018 yılından
itibaren uygulanmak üzere, sızdırmazlık raporu uygulaması tamamen ortadan
kaldırılmış ve tadilat işlemini yapan firmaların kendi montajlarını
denetleyecekleri bir sürece girilmiştir.
BEDELLER ÖDENMEDEN, ÇOK GEÇ
OLMADAN UYARIYORUZ!
Yakıt Sistemi Tadilatı ciddiye
alınması gereken önemli bir işlemdir. Yakıt sistemi tadilatı yapılmış araçların
ilk kontrollerinde olduğu gibi, sonraki rutin kontrollerinde de uzmanı
tarafından kamu yararına denetlenerek, hem araçların tekil olarak, hem de bütün
bir sektörün denetimi titizlikle yapılmalıdır. Daha önce de önerdiğimiz gibi,
yakıt sistemi tadilatı yapılan araçlar ilk kontrollerinde ve sonraki rutin
muayene dönemlerinde, zorunlu olarak sızdırmazlık raporu almalı ve kamusal
denetime tabii tutulmalıdırlar.
Aksi takdirde, çevreci ve ucuz
olması bakımından kullanımını önerdiğimiz bu yakıtın, geçmişte de denetimsiz
dönemlerde yaşandığı gibi, araçlarımızı, insan hayatını ve malını tehdit eden
birer tekerlekli bombaya dönüştürdüğünü hep beraber üzülerek tecrübe etmeye
devam ederiz. Bilim Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığı bu yönetmelik değişikliği ile sektörü denetleyen, koordine
eden bu konuda yıllardır çalışan LPG sektörünün güvenli ve büyüyen bir sektör
olmasını sağlayan Odamızı devre dışı bırakarak kamu sağlığını hiçe saymakta
olduğunu, ciddi kazalara ve olası ölümlerin olacağını bilmelidir. Bakanlık
geçmişten de ders alarak bu yönetmelik değişikliğini acilen geri çekmeli,
insanların güvenliği ve sağlığı için LPG/CNG sektörünün ve ilgili tüm
kurumların görüşleri alınarak kamusal denetim uygulamasına geri dönülmelidir.
M.
İbrahim Tataroğlu
TMMOB
Makina Mühendisleri Odası
İstanbul
Şube Yönetim Kurulu Sekreteri